ویزای f1 آمریکا چیست؛ کاربرد، شرایط و مدارک مورد نیاز آن

ویزای f1 آمریکا چیست؛ کاربرد، شرایط و مدارک مورد نیاز آن

کسانی که تمایل به سفر به کشور آمریکا را دارند، حتماً نام ویزای f1 را شنیده اند. آمریکا برای ورود شهروندان کشورهای دیگر، ویزاهای مختلفی صادر می کند. هر یک از این ویزاها برای صدور در شرایط خاص در نظر گرفته شده اند.

ویزای f1 از ویزاهای غیرمهاجرتی ایالات متحده آمریکا به حساب می آید. این ویزای برای افرادی صادر می شود که قصد ادامه تحصیل در مدارس، کالج ها و دانشگاه های آمریکا را دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویزای f1 آمریکا، با ما همراه باشید.

ویزای f1 آمریکا و کاربرد آن

یکی از ویزاهای غیرمهاجرتی آمریکا، ویزای f1 نام دارد. افرادی که قصد دارند برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان، کالج یا دانشگاه به کشور آمریکا سفر کنند، باید ویزای f1 این کشور را بگیرند. حتی شرکت در برنامه های آموزش زبان یا موسسات آکادمیک هم نیاز به ویزای f1 دارند. البته، افرادی که می خواهند بعد از پایان تحصیل در کشور آمریکا بمانند، نیاز به ویزای مهاجرتی و اقامت موقت خواهند داشت.

لازم به ذکر است که ویزاهای تحصیلی کشور آمریکا محدود به ویزای f1 نیستند. در مجموع، ویزاهای تحصیلی این کشور را می توان به سه دسته F، M و J تقسیم بندی کرد. هر یک از ویزاها دارای تفاوت های قابل توجهی با یکدیگر هستند. به طور کلی، ویزای نوع F برای تحصیل در دانشگاه ها و کالج ها، دبیرستان ها، دبستان های خصوصی، مدارس علوم دینی، هنرستان های خصوصی موسسات آکادمیک است.  

ویزای M برای ادامه تحصیل در موسسات فنی و حرفه ای و سایر موسسات غیرآکادمیک (به استثنای برنامه های آموزش زبان) صادر می شود. این در حالی است که برای استفاده از فرصت های مطالعاتی حتماً باید ویزای تحصیل نوع J گرفت. به این نکته توجه داشته باشید که ویزای تحصیلی F خود به دو دسته f1 و f2 تقسیم می شود. عددی که کنار حرف f بکار می رود، نسبت فرد استفاده کننده از خدمات تحصیلی کشور آمریکا را نشان می دهد.

اگر درخواست دهنده ویزا همان کسی است که تمایل به تحصیل در کشور آمریکا دارد، حتماً ویزای او باید از نوع f1 باشد. ویزای تحصیلی برای بستگان درجه یک (همسر و فرزندان) از نوع f2 خواهد بود. به طور کلی، فردی که ویزای تحصیلی f1 می گیرد، می تواند برای بلندمدت (بیشتر از ۶ ماه) در خاک آمریکا بماند و از تمام امکانات تحصیلی این کشور بهره مند شود. 

ویزای f1 آمریکا چیست؛ کاربرد، شرایط و مدارک مورد نیاز آن

شرایط مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی f1

برای دریافت ویزای تحصیلی نوع f1، شرایط خاصی در نظر گرفته شده است. البته، شرایط و مدارک مورد نیاز در وبسایت رسمی کنسولگری یا سفارت آمریکا قرار گرفته اند. به طور کلی، افراد دارای شرایط زیر می توانند برای اخذ ویزای f1 آمریکا درخواست دهند:

  • داشتن پذیرش از موسسات آکادمیک یا مراکز معتبر آموزشی کشور آمریکا
  • اثبات تمکن مالی در مدت زمان اقامت در کشور آمریکا
  • داشتن وابستگی به کشور ازجمله: خانواده، حساب بانکی، سند بانکی، کار یا شغل و سایر دارایی ها

این دارایی ها نشان می دهند که درخواست دهنده ویزا تمایلی به ماندن در کشور آمریکا ندارد. اگر مصاحبه کننده احساس کند که درخواست دهنده قصد بازگشت به کشور خود را ندارد، ویزای f1 را صادر نمی کند. علاوه بر این، درخواست دهنده باید توانایی پرداخت هزینه زندگی و تحصیل در کشور آمریکا به مدت حداقل یک سال را داشته باشد. به همین دلیل است که اثبات تمکن مالی از مهم ترین شرایط اخذ ویزای f1 آمریکا به شمار می رود.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی f1

برای اخذ ویزای تحصیلی f1 آمریکا باید در مصاحبه حضوری که در سفارت یا کنسولگری آمریکا برگزار می شود، شرکت کنید. به همراه داشتن مدارک زیر در جلسه حضوری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است:

  • فرم I-20 تکمیل شده
  • رسید پرداخت کارمزدهای SEVIS
  • رسید ثبت پرونده آنلاین (فرم DS-160)
  • گذرنامه معتبر با حداقل شش ماه اعتبار
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • تمام گذرنامه های قدیمی
  • مدارک اثبات کننده وضعیت مالی شما در دوران تحصیل
  • ارائه مدرک زبان معتبر آیلتس یا تافل
  • دو عکس رنگی جدید و استاندارد، یک نسخه فیزیکی و یک نسخه دیجیتالی
  • ترجمه مدارک تحصیلی و ریز نمرات آزمون
  • گواهی خرید بیمه درمانی برای دانشجویان بین المللی

به این نکته توجه داشته باشید که نقص در مدارک، فرآیند رسیدگی به درخواست ویزا را به تاخیر می اندازد. در نتیجه، از کامل بودن مدارک خود در جلسه حضوری مصاحبه اطمینان حاصل نمایید.

مراحل گام به گام اخذ ویزای f1 آمریکا

اگر قصد اخذ ویزای تحصیلی f1 کشور آمریکا را دارید، مراحل زیر را باید گام به گام دنبال کنید:

  • دریافت پذیرش از موسسات آموزشی و آکادمیک تایید شده توسط سامانه ثبت اطلاعات دانشجویان و گردشگران آمریکا (SEVP)
  • ثبت نام در سامانه SEVIS و پرداخت کارمزد مربوط به تکمیل فرم SEVIS I-901 (رسید پرداخت کارمزد SEVIS تنها یک سال اعتبار دارد. بعد از گذشت یک سال، هزینه پرداختی برگردانده نخواهد شد)
  • تکمیل فرم I-20 همراه با اثبات تمکن مالی
  • درخواست ویزا و تشکیل پرونده به صورت آنلاین (تکمیل فرم DS-160)
  • دریافت وقت مصاحبه از سفارت و آماده شدن برای مصاحبه حضوری (دریافت وقت سفارت به موقعیت مکانی، فصل ارائه درخواست و نوع ویزا بستگی دارد)
  • شرکت در مصاحبه حضوری در سفارت یا کنسولگری آمریکا

بعد از این مرحله، متقاضی باید منتظر نتیجه نهایی درخواست خود بماند. مدت زمان رسیدگی به درخواست ویزا مشخص نیست و به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. عدم آشنایی با این مراحل می تواند موجب ریجکت درخواست ویزای شما شود.

ویزای f1 آمریکا چیست؛ کاربرد، شرایط و مدارک مورد نیاز آن

اخذ ویزای تحصیل f1 چقدر هزینه دارد؟

ارائه درخواست اخذ ویزای f1 آمریکا با هزینه های ثابت و متغیر همراه است. همانطور که می دانید، آمریکا هیچگونه روابط دیپلماتیک با ایران ندارد. در نتیجه، درخواست دهندگان ویزا باید به سفارت یا کنسولگری آمریکا در یکی از کشورهای ارمنستان، امارات و ترکیه سفر کنند. سفر به کشورهای همسایه و اقامت در آن ها تا زمان دریافت ویزا با هزینه های جانبی ازجمله: بلیط هواپیما و هتل همراه خواهد بود.

از سوی دیگر، درخواست دهنده ویزا برای استفاده از خدمات سفارت آمریکا باید هزینه هایی را پرداخت کند. به عنوان مثال، کارمزد SEVIS حدود ۳۵۰ دلار آمریکا است. علاوه بر این، متقاضی موظف به پرداخت ۱۶۰ دلار آمریکا برای دریافت فرم DS-160 و فرآیند صدور ویزا است. بدون ارائه رسید پرداخت این هزینه ها، رسیدگی به پرونده درخواست ویزای f1 آمریکا امکان پذیر نخواهد بود.

اخذ ویزای تحصیلی f1 آمریکا چقدر طول می کشد؟

مدت زمان اخذ ویزای f1 آمریکا به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. با این وجود، این فرآیند معمولاً ۸ ماه طول می کشد. بخش مهمی از فرآیند صدور ویزا به دریافت وقت مصاحبه از سفارت آمریکا وابسته است. به این نکته توجه داشته باشید که طولانی شدن این مدت زمان منجر به از دست دادن فرصت تحصیل در آمریکا می شود.

برای جلوگیری از این مسئله، ۱۲۰ روز قبل از شروع سال تحصیلی در آمریکا برای اخذ ویزای f1 اقدام کنید.

البته، اگر موفق به اخذ ویزای آمریکا در این مدت شدید، تنها ۳۰ روز قبل از شروع رسمی سال تحصیلی اجازه ورود به خاک آمریکا را خواهید داشت. بنابراین، بلافاصله بعد از اخذ پذیرش از مدارس یا دانشگاه های آمریکا می توانید برای صدور ویزا درخواست دهید.

به این نکته توجه داشته باشید که مشاوران متخصص می توانند فرآیند اخذ ویزای تحصیلی f1 را کوتاه تر کنند چراکه راه های میانبر بسیار زیادی وجود دارند.

آیا افراد دارای ویزای تحصیلی f1 اجازه کار در آمریکا دارند؟

ویزای f1 آمریکا از ویزاهایی است که برای دانشجویان صادر می شود. به عبارت دیگر، این ویزا با ویزای کار تفاوت بسیار زیادی دارد. افرادی که با ویزای تحصیلی f1 به آمریکا می روند، نمی توانند مانند شهروندان این کشور کار کنند و درآمد داشته باشند. با این وجود، دولت آمریکا اجازه ۲۰ ساعت کار در هفته به دانشجویان بین المللی خود می دهد. البته، این مجوز به تاییدیه از سوی وزارت امنیت داخلی و اداره بین المللی نیاز دارد.

اگر ویزای تحصیلی f1 دارید و وارد کشور آمریکا شده اید، به این نکته توجه داشته باشید که کار کردن در خاک آمریکا تخلف محسوب می شود. این تخلف منجر به دیپورت شدن شما از کشور می شود. دارندگان ویزای f1 آمریکا که به تازگی فارغ التحصیل شده اند، می توانند برای اجازه کار OPT (آموزش عملی اختیاری) درخواست دهند. OPT امکان کار در خاک آمریکا به مدت ۱۲ ماه را فراهم می کند. البته، این کار باید مرتبط با رشته تحصیلی آن ها باشد.

به طور کلی، OPT موقعیت های زیر را برای دارندگان ویزای تحصیلی f1 ایجاد خواهد کرد:

  • کار نیمه وقت در مدت زمان تحصیل
  • فرصت های شغلی مرتبط با رشته تحصیلی به مدت یک سال بعد از فارغ التحصیلی
  • کار تمام وقت در طول مرخصی تحصیلی

سخن پایانی

ویزای f1 آمریکا از مهم ترین ویزاهای غیرمهاجرتی برای ادامه تحصیل در مدارس، دانشگاه ها و موسسات آموزشی آمریکا به شمار می رود. اخذ این ویزا تنها با ارائه نامه پذیرش از دانشگاه یا موسسه آموزشی این کشور امکان پذیر است. ریجکت یا تایید درخواست ویزا به عملکرد شما در روز مصاحبه بستگی دارد. مصاحبه کننده، سوالات مختلفی از شما می پرسد که باید صادقانه به آن ها پاسخ دهید. بنابراین، آرامش خود را حفظ کنید چراکه مدت زمان مصاحبه بسیار کوتاه است.

موسسه مهاجرتی ادب خواه، راهنمای شما در مسیر مهاجرت به آمریکا

آیا به دنبال رویای مهاجرت به آمریکا هستید؟ آیا می‌خواهید از فرصت‌های شغلی، تحصیلی و زندگی در کشور پیشرفته آمریکا بهره‌مند شوید؟
موسسه مهاجرتی ادب خواه با سال ها تجربه در زمینه اخذ ویزا، تورهای خارج کشور و گرفتن وقت سفارت، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است. ما با داشتن کادر مجرب و متخصص، بهترین راه‌حل‌ها را برای مهاجرت شما ارائه می‌دهیم.

ما با رعایت قوانین و مقررات مهاجرتی آمریکا، شما را در هر مرحله از مهاجرت همراهی می‌کنیم.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اخذ ویزای آمریکا، همین امروز با ما تماس بگیرید.

منابع: travel.state.gov و uscis و bau و fredonia

بیشتر بخوانید:

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آمریکا چقدر است؟

ویزای توریستی آمریکا چند روزه است؟

Group (1)

موسسه مهاجرتی ادب‌خواه در سال ۱۹۹۸ با هدف مهاجرت آسان به آمریکا و اروپا راه‌اندازی شده و تا کنون به ارائه خدمات مهاجرتی مشغول است.

با ما در تماس باشید

Utah Office: 525 West 5300 south Murray 84123 UT
California Office: 23046 Avenida De La Carlota Carlota Plaza, Suite 600, Laguna Hills, CA
Netherlands Office: 3011 Xb Boompjes 40 Rotterdam
Ankara Office: Chankaya, Ashikpasha, Achin St, Adabkhah Holding
Tehran: No 16, Parsian Esteghlal hotel, Chamran Highway

+98 912 710 2887 | +1 949 933 0931 | +1 310 808 5445

© تمامی مطالب و تصاویر سایت مربوط به وب سایت موسسه مهاجرتی ادب خواه است.