ویزای توریستی آمریکا چند روزه است؟

ویزای توریستی آمریکا چند روزه است؟

اخذ ویزای آمریکا، اولین گام برای برنامه ریزی سفر به این کشور محسوب می شود. افرادی که قصد دارند برای دیدار بستگان و دوستان، مقاصد تجاری یا گردشگری به آمریکا سفر کنند، نیاز به ویزای توریستی خواهند داشت.

ویزای توریستی در واقع یک ویزای غیرمهاجرتی است که به شهروندان خارجی اجازه اقامت موقت در خاک آمریکا را می دهد. این ویزا حداکثر تا شش ماه اعتبار دارد و بعد از آن منقضی می شود. اگر می خواهید بیشتر در مورد ویزای توریستی آمریکا، مدت زمان اعتبار و شرایط اخذ آن بدانید، با ما همراه باشید.

ویزای توریستی آمریکا و انواع آن

اخذ ویزای توریستی از کشور آمریکا چندان آسان نیست. به عبارت دیگر، وزارت امور خارجه ایالات‌ متحده و وزارت امنیت داخلی در رابطه با ویزای توریستی به شهروندان غیرآمریکایی حساسیت ها و سختگیری های بسیار زیادی دارند. افراد علاقمند به اخذ ویزای توریستی کشور آمریکا باید در مصاحبه رسمی برگزار شده در سفارت یا کنسولگری آمریکا در یکی از کشورهای همسایه شرکت کنند. در صورت قبولی در این مصاحبه، متقاضی موفق به اخذ ویزای توریستی خواهد شد.

به طور کلی، ویزای توریستی آمریکا به دو دسته طبقه بندی می شود:

  • ویزای توریستی B1 برای تجارت و کسب ‌و کار
  • ویزای توریستی B2 برای گردشگری و درمان

در ادامه، به توضیح مختصر هر یک از این ویزاها می پردازیم.

ویزای توریستی نوع B1

اگر هدف از سفر به آمریکا، اهداف تجاری و کسب و کار باشد، متقاضی باید برای اخذ ویزای توریستی نوع B1 درخواست دهد. این ویزای تجاری به فرد اجازه تجارت در خاک آمریکا به مدت شش ماه را می دهد. افرادی که ویزای توریستی B1 آمریکا را دریافت می کنند، اجازه انجام فعالیت های تجاری زیر در آمریکا را خواهند داشت:

  • حضور در همایش های تجاری و علمی
  • مذاکره با شرکای تجاری
  • سخنرانی در رویدادهای مختلف
  • تنظیم قراردادهای تجاری
  • حضور در کنفرانس های آموزشی
  • ملاقات با همکاران تجاری

به این نکته توجه داشته باشید که ویزای توریستی نوع B1 آمریکا با ویزای کار این کشور تفاوت دارد. در نتیجه، دارندگان این ویزای تجاری اجازه انجام فعالیت های استخدامی یا کارآفرینی در خاک کشور آمریکا را نخواهند داشت.

ویزای توریستی نوع B2

نوع دوم ویزای توریستی آمریکا، B2 نام دارد. افرادی که برای مقاصد گردشگری یا درمان به آمریکا سفر می کنند، باید ویزای توریستی نوع B2 داشته باشند. دارندگان این ویزا اجازه انجام فعالیت های زیر در طول اقامت خود در خاک آمریکا را دارند:

  • بازدید از مراکز تاریخی و گردشگری
  • دیدار با دوستان و بستگان
  • ریافت درمان پزشکی
  • حضور در رویدادهای موسیقی و ورزشی

ویزای توریستی نوع B2 نیز شش ماه اعتبار دارد. افرادی که این ویزا را دریافت می کنند، اجازه کار در خاک آمریکا را نخواهند داشت.

ویزای توریستی آمریکا چند روزه است؟

ویزای توریستی سینگل یا مولتی چع تفاوتی دارد؟

ویزای توریستی آمریکا (صرف نظر از نوع B1 یا B2 بودن آن) می تواند به صورت سینگل یا مولتی پل باشد. منظور از ویزای سینگل، اجازه یکبار ورود به خاک آمریکا است در حالی که افرادی که ویزای مولتی پل می گیرند، می توانند چند بار وارد خاک آمریکا شوند. به عبارت دیگر، تفاوت اصلی این دو ویزا در تعداد دفعات ورود به خاک آمریکا در مدت زمان اعتبار ویزا است.

افرادی که ویزای مولتی پل آمریکا را دریافت می کنند، دیگر نیازی به اخذ مجدد ویزای توریستی آمریکا نخواهند داشت. لازم است بدانید که فرد دارنده ویزای مولتی پل بعد از هر بار ورود به آمریکا می تواند شش ماه در این کشور حضور داشته باشد. سپس، از آمریکا خارج می شود و بعد از یک وقفه کوتاه می تواند بدون نیاز به اخذ ویزا وارد آمریکا شود. البته، هزینه این ویزا در مقایسه با سایر ویزاهای آمریکا بیشتر خواهد بود.

ویزای سینگل یا یکبار ورود رواج بیشتری دارد. این ویزای کوتاه مدت به فرد اجازه می دهد تا تنها یکبار در طول شش ماه وارد خاک آمریکا شود. اخذ ویزای توریستی سینگل آمریکا معمولاً آسان تر و کم هزینه تر از ویزای مولتی پل است.

شرایط اخذ ویزای توریستی کشور آمریکا

اگر می خواهید برای ویزای توریستی کشور آمریکا درخواست دهید، باید اثبات کنید که قصد بازگشت به کشور خود را دارید. اثبات این موضوع نیاز به ارائه مدارک و شواهد متعددی است که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسناد ملکی و کاری
  • گردش مالی چند ماه اخیر، مدارک سهام و اثبات تمکن مالی
  • دعوتنامه معتبر از دوستان یا بستگان شهروند آمریکا
  • اثبات توانایی مالی پرداخت هزینه سفر به کشورهای همسایه برای شرکت در مصاحبه سفارت آمریکا

در سفارت یا کنسولگری آمریکا در کشورهای همسایه، متقاضی اخذ ویزا ملزم به انجام مصاحبه، انگشت نگاری و عکسبرداری دیجیتال است. به این نکته توجه داشته باشید که هزینه این فعالیت ها بر عهده خود متقاضی خواهد بود. 

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای توریستی آمریکا

از مهم ترین مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای توریستی آمریکا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گذرنامه معتبر با اعتبار حداقل شش ماه
  • عکس جدید با زمینه سفید
  • رسید پرداخت هزینه بررسی ویزای توریستی آمریکا
  • فهرستی از شبکه های اجتماعی و حساب های کاربری متقاضی به همراه آدرس ایمیل و شماره موبایل
  • ترجمه مدارکی ازقبیل: سند ازدواج، شناسنامه، اسناد ملکی و بانکی‌ به زبان انگلیسی
  • ویزاهای قبلی و گذرنامه های قدیمی
  • دعوتنامه
  • اسناد حمایتی فردی که از شما دعوت کرده است (شامل سه یا چهار فیش حقوقی اخیر، نامه‌ های بانکی، گردش حساب یک‌ سال اخیر و موجودی فعلی حساب بانکی)
  • اسناد برنامه سفر (شامل اسناد رزرو پرواز خریداری ‌شده، رزرو هتل، اجاره خانه، آدرس خانه دوستان یا بستگان، تاریخ ورود و خروج به آمریکا و برنامه پروازهای داخلی آمریکا)
  • مدارک شغلی و بازنشستگی، گواهی ثبت شرکت و جزئیات درآمد
  • اسناد ملکی
  • ترجمه اسناد خانوادگی ازقبیل: شناسنامه، گواهی ازدواج، عکس خانوادگی، گواهی فرزند خواندگی، مدارک طلاق، گواهی فوت همسر به ‌زبان انگلیسی
  • مدارک پزشکی ارائه شده توسط پزشک مورد تایید سفارت آمریکا برای اثبات سلامت روحی و جسمی متقاضی

هرگونه نقص در این مدارک، روند بررسی ویزای آمریکا را به تاخیر می اندازد. در نتیجه، پیش از مصاحبه از کامل بودن مدارک خود اطمینان حاصل نمایید.

مراحل اخذ ویزای توریستی کشور آمریکا

اکنون که با انواع، شرایط و مدارک ویزای توریستی کشور آمریکا آشنا شده اید، نوبت به بررسی مراحل اخذ این ویزا می رسد. برای اخذ ویزای توریستی آمریکا باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • پر کردن فرم درخواست DS-160 به صورت آنلاین: این فرم در سایت کنسولگری آمریکا وجود دارد و شامل دو بخش است: اطلاعات هویتی (نام، ملیت، وضعیت تاهل، تاریخ و محل تولد، شماره موبایل، آدرس ایمیل، اطلاعات گذرنامه، وضعیت شغلی) و سوالات امنیتی (ازقبیل: سوابق کیفری و سوابق نقض قانون).
  • پرداخت هزینه ارائه درخواست ویزا: افرادی که قصد ارائه درخواست اخذ ویزای توریستی آمریکا را دارند، باید ۱۶۰ دلار بپردازند. لازم به ذکر است که پرداخت این هزینه هیچ ارتباطی با رد درخواست یا موافقت با آن ندارد.
  • گرفتن نوبت مصاحبه: مصاحبه در کنسولگری یا سفارت آمریکا در یکی از کشورهای همسایه انجام می شود. جلسه مصاحبه برای افراد بین ۱۴ تا ۸۰ سال به صورت حضوری برگزار می شود. به این نکته توجه داشته باشید که نوبت سفارت آمریکا و تاریخ مصاحبه می تواند هفته ها یا ماه ها طول بکشد. نامه تایید مصاحبه را در روز مصاحبه با خود به همراه داشته باشید.
  • ارائه مدارک‌: مدارکی که در بخش های قبل معرفی شدند را باید به دقت تهیه کنید و به کنسولگری آمریکا تحویل دهید.
  • شرکت در جلسه مصاحبه: در نهایت، متقاضی باید به همراه مدارک خود در تاریخ و و ساعت مشخص در جلسه مصاحبه شرکت کند. در این جلسه، سوالاتی پرسیده می شوند که جواب صادقانه شما تاثیر بسیار زیادی بر نتیجه نهایی درخواست ویزا خواهد داشت.

به این نکته توجه داشته باشید که نتیجه رد یا تایید درخواست ویزای توریستی کشور آمریکا بعد از جلسه مصاحبه و انجام بررسی های لازم اعلام می شود.

مدت اعتبار و هزینه ویزای توریستی کشور آمریکا

همانطور که گفته شد، ویزای توریستی سینگل آمریکا، شش ماه اعتبار دارد که می توان آن را تا یک سال تمدید کرد. دارندگان این ویزا تنها یکبار اجازه ورود و خروج از آمریکا را خواهند داشت. اعتبار ویزای توریستی مولتی پل آمریکا بین ۱ تا ۱۰ سال است. در این مدت زمان، متقاضی می تواند چندین مرتبه به آمریکا سفر کند. البته، تعداد روزهای سپری شده در هر سال نباید بیشتر از ۱۸۰ روز باشد.

هزینه اخذ ویزای توریستی کشور آمریکا، ثابت نیست. از آنجایی که آمریکا در ایران سفارت ندارد، این هزینه به عوامل بسیار زیادی بستگی خواهد داشت. متقاضیان دریافت ویزای آمریکا باید به یکی از کشورهای همسایه ازجمله: ترکیه، ارمنستان یا امارات سفر کنند. در نتیجه، هزینه سفر و اقامت در این کشورها نیز متفاوت خواهد بود.

صدور ویزای توریستی آمریکا چه مدت طول می کشد؟

صدور ویزای توریستی کشور آمریکا بعد از مصاحبه رسمی در سفارت یا کنسولگری آمریکا انجام می شود. متقاضیان ویزا بعد از مصاحبه باید منتظر نتیجه نهایی درخواست خود بمانند. این مدت زمان انتظار به نوع درخواست و میزان بررسی ها بستگی دارد. گاهی اوقات، بررسی های لازم چند ماه طول می کشند. بنابراین، بعد از اخذ ویزای آمریکا برای سفر خود به این کشور برنامه ریزی کنید.

ویزای توریستی آمریکا چند روزه است؟

چرا درخواست ویزای توریستی کشور آمریکا رد می شود؟

رد یا تایید درخواست ویزای آمریکا به افسرانی بستگی دارد که با شما مصاحبه می کنند. از رایج ترین دلایل رد شدن درخواست ویزای توریستی آمریکا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود نقص در اسناد و مدارک
  • مشکل در اثبات تمکن مالی
  • اظهارات نادرست، مبهم و غیرصادقانه
  • حضور غیرقانونی در خاک آمریکا
  • دلایل امنیتی
  • دعوتنامه نامعتبر

در صورت رد شدن درخواست ویزای توریستی کشور آمریکا، اطلاعات مربوط به آن در اختیار متقاضی قرار داده می شود. متقاضیان که درخواست ویزای آن ها رد شده است، می توانند به نتیجه نهایی اعتراض کنند. این افراد می توانند دوباره درخواست دهند. البته، مراجعه از یک کنسولگری به کنسولگری دیگر برای اخذ ویزای توریستی کشور آمریکا به هیچ عنوان توصیه نمی شود چراکه تمام اطلاعات به صورت متمرکز هستند.

آیا امکان تبدیل ویزای توریستی به اقامت دائم آمریکا وجود دارد؟

هدف اصلی از صدور ویزای توریستی، برگشتن متقاضی به کشور مبدا بعد از انقضای مدت زمان اعتبار ویزا است. اگر به هر طریقی مشخص شود که می خواهید در خاک آمریکا بمانید، با درخواست ویزای توریستی شما مخالفت خواهد شد. البته، روش های قانونی بسیار زیادی برای اخذ اقامت موقت و شهروندی کشور آمریکا وجود دارند. از مهم ترین آن ها می توان به ویزای کار یا ثبت نام در لاتاری اشاره کرد.

به طور کلی، هیچ راهی برای تبدیل ویزای توریستی به اقامت دائم کشور آمریکا وجود ندارد. علاوه بر این، افراد دارای ویزای توریستی آمریکا اجازه تحصیل یا کار در این کشور را ندارند. اگر هدف شما از سفر به آمریکا، اخذ اقامت دائم این کشور است، راه های دیگر را امتحان کنید. 

سخن پایانی

پیش از آن که برای اخذ ویزای توریستی کشور آمریکا اقدام کنید، توجه داشته باشید که آن تنها یک ویزای غیرمهاجرتی کوتاه مدت است. ویزای توریستی کشور آمریکا در دو نوع B1 و B2 ارائه می شوند. مدت اعتبار این ویزا معمولاً شش ماه است که البته به نوع ویزا هم بستگی دارد. به طور کلی، امکان اخذ ویزای توریستی آمریکا برای دیدار با بستگان، اهداف تجاری یا فرآیندهای درمانی وجود دارد.

به این نکته توجه داشته باشید که اقدام برای اخذی این ویزای توریستی با هزینه های بسیار زیادی همراه خواهد بود چراکه آمریکا در ایران سفارت یا کنسولگری ندارد. در نتیجه، متقاضی باید هزینه سفر و اقامت در یکی از کشورهای همسایه (ترکیه، ارمنستان یا امارات) را تقبل کند. علاوه بر این، ارائه درخواست ویزا به سفارت نیز شامل پرداخت هزینه ۱۶۰ دلاری است. پیش از اقدام برای اخذ ویزای توریستی، با سازمان های مهاجرتی مختلف مشورت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویزای توریستی کشور آمریکا، همین امروز با کارشناسان ما تماس بگیرید.

موسسه مهاجرتی ادب خواه، راهنمای شما در مسیر مهاجرت به آمریکا

آیا به دنبال رویای مهاجرت به آمریکا هستید؟ آیا می‌خواهید از فرصت‌های شغلی، تحصیلی و زندگی در کشور پیشرفته آمریکا بهره‌مند شوید؟
موسسه مهاجرتی ادب خواه با سال ها تجربه در زمینه اخذ ویزا، تورهای خارج کشور و گرفتن وقت سفارت، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است. ما با داشتن کادر مجرب و متخصص، بهترین راه‌حل‌ها را برای مهاجرت شما ارائه می‌دهیم.

ما با رعایت قوانین و مقررات مهاجرتی آمریکا، شما را در هر مرحله از مهاجرت همراهی می‌کنیم.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اخذ ویزای آمریکا، همین امروز با ما تماس بگیرید.
موسسه مهاجرتی ادب خواه، همراه شما در راه موفقیت

منابع: travel.state.gov و uk.usembassy.gov و boundless

بیشتر بخوانید:

کلیرنس ویزای آمریکا چقدر طول می کشد؟

چه واکسن هایی برای ویزای آمریکا لازم است؟

Group (1)

موسسه مهاجرتی ادب‌خواه در سال ۱۹۹۸ با هدف مهاجرت آسان به آمریکا و اروپا راه‌اندازی شده و تا کنون به ارائه خدمات مهاجرتی مشغول است.

با ما در تماس باشید

Utah Office: 525 West 5300 south Murray 84123 UT
California Office: 23046 Avenida De La Carlota Carlota Plaza, Suite 600, Laguna Hills, CA
Netherlands Office: 3011 Xb Boompjes 40 Rotterdam
Ankara Office: Chankaya, Ashikpasha, Achin St, Adabkhah Holding
Tehran: No 16, Parsian Esteghlal hotel, Chamran Highway

+98 912 710 2887 | +1 949 933 0931 | +1 310 808 5445

© تمامی مطالب و تصاویر سایت مربوط به وب سایت موسسه مهاجرتی ادب خواه است.