ویزای J1 آمریکا چیست؛ انواع، مدارک مورد نیاز و مدت

ویزای J1 آمریکا چیست؛ انواع، مدارک مورد نیاز و مدت

یکی از مهم ترین ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا، ویزای J1 نام دارد. ویزای J1 آمریکا به عنوان یک ویزای موقتی در نظر گرفته می شود که به شهروندان غیر آمریکایی اجازه اقامت کوتاه مدت در خاک این کشور را می دهد.

از واجدین شرایط دریافت این ویزا می توان به افراد علاقمند به تبادل فرهنگ، تحقیق، تدریس، آموزش یا کار در کشور آمریکا اشاره کرد. با این وجود، اقدام برای اخذ ویزای غیر مهاجرتی J1 تنها با داشتن اسپانسر در کشور آمریکا امکان پذیر است. اگر می خواهید بیشتر با شرایط اخذ این ویزا آشنا شوید، با ما همراه باشید.

ویزای J1 آمریکا و انواع آن

ویزای J1 کشور آمریکا را می توان نوعی ویزای تحصیلی یا تبادلی در نظر گرفت. متقاضی برای اخذ این ویزا حتماً باید در یک برنامه تبادل تحصیلی یا کاری در آمریکا حضور پیدا کند. این برنامه ها غالباً توسط وزارت امور خارجه آمریکا ارائه می شوند. البته، ارائه درخواست برای حضور در این برنامه ها نیاز به اسپانسر در آمریکا دارد. با اخذ پذیرش، امکان ارائه درخواست ویزای J1 کشور آمریکا وجود دارد.

ویزای J1 آمریکا دارای انواع مختلفی است که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاور کمپ: فردی که برای تضمین ایمنی کودکان در فعالیت های کمپی استخدام می شود. این افراد باید از آموزش های ویژه ای برخوردار باشند تا بتوانند نیازهای کودکان و امنیت آن ها در طول اقامت را برآورده کنند.
  • Au pair و EduCare: افراد بین ۱۷ تا ۳۰ سال که آماده زندگی با خانواده میزبان در کشور آمریکا هستند. این افراد نیازی به پرداخت هزینه مسکن و غذا ندارند. همچنین، افراد واجد شرایط Au pair و EduCare می توانند برای ارائه خدماتی ازقبیل: نگهداری از کودکان هزینه دریافت کنند.
  • بازدیدکننده دولتی: افرادی که برای آشنایی با فرهنگ و جامعه آمریکا وارد این کشور می شوند.
  • کارآموز: دانشجویان فارغ التحصیل در رشته های پزشکی یا غیره که برای تجربه های عملی ازقبیل: برنامه های بیمارستان یا کلاس های درس وارد آمریکا می شوند.
  • بازدیدکننده بین المللی: این افراد توسط وزارت امور خارجه آمریکا انتخاب می شوند و هدف آن ها از ورود به کشور آمریکا، توسعه روابط حرفه یا شخصی است.

از دیگر افراد واجد شرایط اخذ ویزای J1 آمریکا می توان به پزشک، پروفسور، محقق، اساتید دانشگاه، متخصص، دانشجو، دانش آموز دوره متوسطه و معلم اشاره کرد. علاوه بر این، دانشجویان تمام وقت کالج یا دانشگاه می توانند برای سفر کاری تابستانی به آمریکا درخواست ویزا دهند.

ویزای J1 آمریکا چیست؛ انواع، مدارک مورد نیاز و مدت

آشنایی با مراحل اخذ ویزای غیر مهاجرتی J1

اکنون که با انواع و شرایط اخذ ویزای J1 آمریکا آشنا شدید، نوبت به معرفی مراحل آن می رسد. در مرحله نخست، متقاضی باید فرم درخواست ویزای J1 را تکمیل کنید. این فرم به صورت آنلاین در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. متقاضی باید بعد از تکمیل فرم درخواست، از صفحه تایید آن پرینت بگیرد. پریت این صفحه از مدارک مهم در مصاحبه حضوری برای اخذ ویزا به شمار می رود.

بعد از تکمیل فرم درخواست ویزای J1، نوبت به تعیین وقت مصاحبه می رسد. جلسه مصاحبه به صورت حضوری در کنسولگری یا سفارت آمریکا برگزار می شود. از آنجایی که آمریکا در ایران سفارت ندارد، متقاضیان باید به یکی از کشورهای همسایه ازجمله: امارات، ارمنستان یا ترکیه سفر کنند. بنابراین، تعیین وقت مصاحبه به کشور سفارت، فصل، تعداد متقاضیان و عملکرد کارکنان آن سفارت بستگی دارد.

به این نکته توجه داشته باشید که افراد متقاضی دریافت ویزای J1 آمریکا حتماً باید هزینه وقت سفارت را پرداخت کنند و رسید آن را تحویل مصاحبه کننده دهند. این هزینه هیچ ارتباطی با تایید یا رد درخواست ویزای آمریکا ندارد. به عبارت دیگر، اگر با درخواست ویزای متقاضی موافقت نشود، هزینه بازگردانده نخواهد شد. متقاضی باید تمام مدارک مورد نیاز را به همراه ترجمه به زبان انگلیسی با خود به همراه داشته باشد.

در مرحله آخر، متقاضی به همراه مدارک مورد نیاز در تاریخ از پیش تعیین شده در سفارت آمریکا حضور می یابد. در جلسه مصاحبه، سوالاتی مطرح می شوند که متقاضی باید صادقانه به آن ها پاسخ دهد. علاوه بر این، مدارک به دقت توسط مصاحبه کننده بررسی می شوند. در نهایت، تایید یا رد درخواست ویزای J1 آمریکا به نظر مصاحبه کننده بستگی دارد. در صورت تایید، ویزا به متقاضی تعلق می یاد و متقاضی مجوز ورود به خاک آمریکا را پیدا می کند. 

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای J1 آمریکا

متقاضیان دریافت ویزای J1 کشور آمریکا باید مدارک زیر را جمع آوری کنند:

  • مدارک شناسایی ازجمله: کارت ملی و شناسنامه به همراه ترجمه آن ها به زبان انگلیسی
  • گذرنامه با اعتبار حداقل ۶ ماه از زمان دریافت ویزای آمریکا
  • فرم درخواست ویزای J1 به صورت تکمیل شده به همراه پرینت صفحه تایید آن
  • عکس جدید و استاندارد
  • پرینت صفحه تایید فرم درخواست ویزای غیر مهاجرتی DS-160
  • رسید پرداخت هزینه های مختلف ازجمله: هزینه وقت سفارت
  • فرم DS-2019
  • فرم DS-7002
  • بیمه درمانی و مدارک مربوط به آن
  • اثبات تمکن مالی یا دریافت بورسیه تحصیلی
  • مدارک تحصیلی
  • مدرک زبان انگلیسی معتبر (آیلتس یا تافل)

به این نکته توجه داشته باشید که نقص در این مدارک می تواند روند رسیدگی به پرونده را کند یا متوقف کند. در نتیجه، از کامل بودن مدارک خود اطمینان خاطر پیدا کنید.

مدت زمان اقامت در کشور آمریکا با اخذ ویزای J1

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که با اخذ ویزای J1 تا چه زمانی می توان در خاک این کشور اقامت داشت. همانطور که گفته شد، ویزای غیر مهاجرتی J1 از ویزاهای موقتی کشور آمریکا به حساب می آید. دارندگان این ویزا معمولاً بین ۲ تا ۳ سال می توانند در آمریکا اقامت داشته باشند. البته، این مدت زمان به عوامل متعددی بستگی دارد، ازجمله: زیرگروه متقاضی. دارندگان ویزای J1 کشور آمریکا، بعد از اتمام اعتبار ویزا حدود ۳۰ روز وقت دارند از خاک این کشور خارج شوند و به کشور خود بازگردند.

ویزای غیر مهاجرتی J1 چه مزایا و معایبی دارد؟

ویزای غیر مهاجرتی J1 چه مزایا و معایبی دارد؟

دریافت ویزای J1 آمریکا با مزایا و معایب متعددی همراه است. افراد دارنده این ویزا می توانند در برنامه های تبادلی مختلف ارائه شده توسط وزارت امور خارجه آمریکا حضور یابند. البته، دارندگان ویزای J1 تنها اجازه شرکت در برنامه های تبادلی را دارند و دیگر برنامه های دیگر نمی توانند حضور یابند. به علاوه، این افراد می توانند در طول مدت زمان اعتبار ویزای غیر مهاجرتی J1 چندین بار از آمریکا خارج شوند و دوباره به آمریکا بازگردند.

از سوی دیگر، دارندگان ویزای J1 کشور آمریکا می توانند همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال خود را به آمریکا بیاورند. جالب است بدانید که اعضای خانواده دارنده ویزای J1 اجازه کار در کشور آمریکا را دارد. با این وجود، متقاضیان باید بعد از اتمام مدت زمان ویزا به کشور خود بازگردند. البته، امکان تبدیل ویزای J1 به ویزاهای دیگر ازجمله: J2، گرین کارت یا ویزای مهاجرتی وجود دارد.

به طور کلی، تنها افرادی شرایط دریافت ویزای J1 کشور آمریکا را دارند که ابتدا از یکی از برنامه های تبادلی ارائه شده در کشور آمریکا پذیرش گرفته باشند. در غیر اینصورت، با درخواست ویزای متقاضی موافقت نخواهد شد.

سخن پایانی

ویزای J1 آمریکا از بهترین ویزاهای غیر مهاجرتی این کشور محسوب می شود که اجازه ورود به خاک آمریکا را به متقاضی می دهد. یکی از مهم ترین نکات در رابطه با اخذ ویزای J1 کشور آمریکا، هزینه است. هزینه اخذ این ویزا شامل موارد مختلفی می شود و ثابت نیست. بخش مهمی از آن شامل هزینه های سفر و اقامت به یکی از کشورهای ارمنستان، ترکیه یا امارات برای شرکت در مصاحبه حضوری است.

علاوه بر این، گرفتن نوبت از سفارت آمریکا نیز حدود ۱۶۰ دلار هزینه دارد. در مجموع، رای نهایی توسط افسر مصاحبه کننده در سفارت یا کنسولگری آمریکا صادر می شود. بنابراین، هنگام پاسخ دادن به سوالات صادق باشید و حواس خود جمع کنید. علاوه بر این، مدارک خود را یکبار قبل از حضور در جلسه مصاحبه بررسی کنید تا از کامل بودن آن ها مطمئن شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع ویزای غیر مهاجرتی کشور آمریکا، همین امروز با ما تماس بگیرید.

موسسه مهاجرتی ادب خواه، راهنمای شما در مسیر مهاجرت به آمریکا

آیا به دنبال رویای مهاجرت به آمریکا هستید؟ آیا می‌خواهید از فرصت‌های شغلی، تحصیلی و زندگی در کشور پیشرفته آمریکا بهره‌مند شوید؟
موسسه مهاجرتی ادب خواه با سال ها تجربه در زمینه اخذ ویزا، تورهای خارج کشور و گرفتن وقت سفارت، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است. ما با داشتن کادر مجرب و متخصص، بهترین راه‌حل‌ها را برای مهاجرت شما ارائه می‌دهیم.

ما با رعایت قوانین و مقررات مهاجرتی آمریکا، شما را در هر مرحله از مهاجرت همراهی می‌کنیم.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اخذ ویزای آمریکا، همین امروز با ما تماس بگیرید.

منابع: culturalvistas و travel.state و internationalstudent و visaguide

بیشتر بخوانید:

ویزای ازدواج آمریکا چقدر طول می کشد و عوامل موثر آن؟

ویزای f1 آمریکا چیست؛ کاربرد، شرایط و مدارک مورد نیاز آن

Group (1)

موسسه مهاجرتی ادب‌خواه در سال ۱۹۹۸ با هدف مهاجرت آسان به آمریکا و اروپا راه‌اندازی شده و تا کنون به ارائه خدمات مهاجرتی مشغول است.

با ما در تماس باشید

Utah Office: 525 West 5300 south Murray 84123 UT
California Office: 23046 Avenida De La Carlota Carlota Plaza, Suite 600, Laguna Hills, CA
Netherlands Office: 3011 Xb Boompjes 40 Rotterdam
Ankara Office: Chankaya, Ashikpasha, Achin St, Adabkhah Holding
Tehran: No 16, Parsian Esteghlal hotel, Chamran Highway

+98 912 710 2887 | +1 949 933 0931 | +1 310 808 5445

© تمامی مطالب و تصاویر سایت مربوط به وب سایت موسسه مهاجرتی ادب خواه است.