آیا ویزای توریستی آمریکا برای ایرانیان صادر می شود؟

آیا ویزای توریستی آمریکا برای ایرانیان صادر می شود؟

اگر قصد سفر به کشور آمریکا برای گردش، دیدن اقوام یا صرفاً اهداف تجاری را دارید، حتماً باید ویزای توریستی این کشور را دریافت نمایید. ویزای توریستی، نوعی اقامت موقت است که به متقاضی اجازه ورود به آمریکا و اقامت در این کشور برای مدت زمان معین را می دهد.

البته، امکان کار یا تحصیل در خاک آمریکا با در دست داشتن ویزای توریستی این کشور وجود ندارد. به این نکته توجه داشته باشید که ویزای توریستی به عنوان یک ویزای غیر مهاجرتی شناخته می شود و اخذ آن نیازمند شرایط خاص است. اگر می خواهید با شرایط اخذ این ویزا آشنا شوید، با ما همراه باشید.

آشنایی با ویزای توریستی آمریکا و انواع آن

ویزای توریستی کشور آمریکا به عنوان یک ویزای موقتی به شهروندان کشورهای دیگر اعطا می شود. هدف از اعطای این ویزا، سفر به آمریکا برای گردش یا دیدار با دوستان و آشنایان است.

ویزای توریستی معمولاً تا ۶ ماه اعتبار دارد و بعد از گذشت این مدت زمان، دارنده ویزا باید خاک آمریکا را ترک کند و به کشور خود بازگردد.

به این نکته توجه داشته باشید که ویزای توریستی نمی تواند اقامت موقت آمریکا را برای شما رقم بزند چراکه افراد دارنده این ویزا اجازه کار یا تحصیل در خاک این کشور را ندارند.

به طور کلی، ویزای توریستی کشور آمریکا را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد:

  • ویزای B1: این نوع از ویزای توریستی کشور آمریکا جهت تجارت و کسب و کار به متقاضی داده می شود.
  • ویزای B2: به افرادی که برای گردش، دیدار اقوام یا حتی اهداف پزشکی و درمان به کشور آمریکا سفر می کنند، ویزای B2 اعطا می شود.

در سال های اخیر، روند صدور ویزای توریستی نوع B1 و B2 آمریکا برای شهروندان ایرانی سخت تر از قبل شده است. ناگفته نماند که این سختگیری ها از جانب وزارت امور خارجه ایالات‌ متحده و وزارت امنیت داخلی اعمال می شوند. متقاضی اخذ ویزای توریستی آمریکا باید برای مصاحبه رسمی و ارائه مدارک به سفارت یا کنسولگری آمریکا در یکی از کشورهای واسط مراجعه کند چراکه آمریکا هیچ سفارتخانه ای در خاک ایران ندارد.

ویزای توریستی آمریکا: B1

ویزای توریستی B1 آمریکا به عنوان یک ویزای تجاری در نظر گرفته می شود. افرادی که با هدف تجارت یا کسب و کار وارد خاک آمریکا می شوند، باید این ویزا را با خود به همراه داشته باشند. ویزای توریستی نوع B1 معمولاً ۶ ماه اعتبار دارد. دارنده این ویزا اجازه انجام فعالیت های زیر در خاک ایالات متحده آمریکا را دارد:

  • شرکت در همایش ها یا کنفرانس های علمی یا تجاری
  • مذاکره با شرکت های مختلف
  • ملاقات با همکاران تجاری
  • شرکت در کارگاه های آموزشی در زمینه مدیریت تجارت
  • سخنرانی در رویدادهای مربوط به دنیای تجارت و کسب و کار
  • تنظیم قراردادهای تجاری
  • تسویه حساب معاملات ملکی

به این نکته توجه داشته باشید که ویزای توریستی B1 با ویزای کار کشور آمریکا کاملاً تفاوت دارد. به عبارت دیگر، این ویزا به شما اجازه انجام فعالیت های استخدامی را نمی دهد و صرفاً یک ویزا با اقامت کوتاه مدت است.

ویزای توریستی آمریکا: B2

همانطور که گفته شد، اگر قصد سفر به آمریکا برای گردش یا درمان را دارید، باید ویزای توریستی نوع B2 این کشور را بگیرید. این ویزا معمولاً برای اهداف گردشگری، گذراندن تعطیلات، دیدار با دوستان و آشنایان، درمان های پزشکی و حضور در رویدادهای ورزشی یا موسیقی صادر می شود. جالب است بدانید که اعتبار ویزای توریستی B2 آمریکا نیز همانند ویزای B1 تا ۶ ماه است.

ویزای توریستی مولتی چه تفاوتی با سینگل دارد؟

انواع ویزای کشور آمریکا را می توان به دو دسته سینگل (یکبار ورود) و مولتی (چند بار ورود) تقسیم کرد. ویزاهای توریستی B1 و B2 در گروه ویزای سینگل قرار می گیرند.

تفاوت اصلی ویزاهای مولتی و سینگل در مدت زمان اعتبار و تعداد دفعات ورود و خروج است. ویزای یکبار ورود سینگل، نوعی ویزای کوتاه مدت است که به فرد اجازه می دهد تنها یک مرتبه در مدت زمان اعتبار ویزا وارد خاک آمریکا شود.

این در حالی است که دارنده ویزای مولتی آمریکا می تواند در دوره اعتبار ویزا چند بار خاک آمریکا را ترک کند و بدون نیاز به اخذ مجدد ویزا دوباره به آمریکا بازگردد.

مدت زمان اعتبار ویزای مولتی آمریکا به چند سال هم می رسد ولی دارنده ویزا در هر بار ورود به خاک آمریکا حداکثر ۶ ماه اجازه اقامت دارد. به این نکته توجه داشته باشید که روند دریافت ویزای مولتی آمریکا سخت تر، پیچیده تر و پرهزینه تر است.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که مدت زمان اعتبار ویزای سینگل و مولتی آمریکا چقدر است. ویزای سینگل آمریکا تا ۶ ماه اعتبار دارد که تحت شرایطی قابل تمدید تا یک سال هم می باشد.

با این وجود، اعتبار ویزای مولتی می تواند بین ۱ تا ۱۰ سال متغیر باشد. البته، تعداد روزهای سپری شده در خاک آمریکا طی یک سال نباید بیشتر از ۱۸۰ روز باشد. در واقع، متقاضی موظف به ترک آمریکا بعد از گذشت ۶ ماه است.

شرایط دریافت ویزای توریستی آمریکا

اکنون که با انواع ویزای توریستی آمریکا و کاربرد هر یک از آن ها آشنا شدید، نوبت به کسب اطلاعات در مورد شرایط اخذ این ویزا می رسد.

همانطور که گفته شد، ویزای توریستی آمریکا به سختی برای شهروندان ایرانی صادر می شود. در نتیجه، اگر می خواهید به آمریکا سفر کنید، باید نشان دهید که قصد اقامت طولانی مدت و ماندن در این کشور را ندارید.

به عبارت دیگر، بعد از منقضی شدن اعتبار ویزا به کشور خود بر می گردید. برای اثبات این موضوع باید مدارک زیر را ارائه دهید.

  • اسناد ملکی و کاری معتبر و قانع کننده؛
  • گردش مالی حساب های بانکی در چند ماه اخیر، مدارک سهام و اثبات تمکن مالی که نشان می دهد از پس هزینه سفر و اقامت در آمریکا بر می آیید؛
  • دعوت نامه معتبر از سوی دوستان یا آشنایان تبعه آمریکا؛

مصاحبه رسمی به صورت حضوری در سفارت یا کنسولگری آمریکا در کشورهای همسایه انجام می شود. انگشت نگاری و عکسبرداری دیجیتال نیز از دیگر اقداماتی است که در روز مصاحبه صورت می گیرند.

آیا ویزای توریستی آمریکا برای ایرانیان صادر می شود؟

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای توریستی آمریکا

اگر قصد اخذ ویزای توریستی نوع B1 یا B2 آمریکا را دارید، باید مدارک زیر را جمع آوری کنید و در روز مصاحبه به افسر آمریکایی ارائه دهید. از مهم ترین مدارک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گذرنامه معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • دو قطعه عکس بیومتریک (با پس زمینه سفید و کاملاً جدید)
  • رسید پرداخت هزینه رسیدگی به درخواست ویزا: این هزینه با توجه به نوع ویزا متغیر است و در صورت رد درخواست ویزا قابل استرداد نمی باشد.
  • مدارک شناسایی به همراه ترجمه به زبان انگلیسی ازجمله: شناسنامه، کارت ملی
  • مدارک خانوادگی به همراه ترجمه به زبان انگلیسی ازجمله: سند ازدواج، اسناد ملکی و بانکی، گواهی فوت همسر، مدارک طلاق، مدارک فرزندخواندگی،
  • جزئیات شبکه های اجتماعی، ایمیل و شماره تماس
  • مدارک خدمت سربازی شامل ترجمه کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی
  • عدم سوءپیشینه
  • گذرنامه های قبلی برای بررسی سابقه سفر به کشور آمریکا
  • وزارت امور خارجه ایالات‌ متحده و وزارت امنیت داخلی
  • اسناد ملک هایی که در داخل و خارج از کشور خود دارید، ازجمله: اوراق مالکیت اصلی ملک
  • مدارک پزشکی
  • دعوت نامه معتبر ازطریق شهروند و مقیم قانونی کشور آمریکا
  • رزرو بلیط پرواز به آمریکا به همراه آدرس هتل، محل اقامت یا خانه دوست یا آشنا
  • اسناد حمایتی

به این نکته توجه داشته باشید که هرگونه نقص در مدارک باعث می شود تا روند بررسی درخواست ویزای شما با تاخیر روبرو شود. در نتیجه، از کامل بودن مدارک مورد نیاز اطمینان خاطر پیدا کنید.

مراحل دریافت ویزای توریستی آمریکا

جهت اخذ ویزای توریستی کشور آمریکا باید مراحل زیر را گام به گام طی کنید:

  1. تکمیل فرم درخواست ویزای DS-160: این فرم به صورت آنلاین در وبسایت کنسولگری ایالات متحده آمریکا قرار دارد که شامل اطلاعات هویتی و سوالات امنیتی است.
  2. پرداخت هزینه بررسی درخواست ویزا: این هزینه صرف نظر از رد یا قبولی درخواست باید پرداخت شود. هزینه سفارت با توجه به نوع ویزا تعیین می شود که برای ویزاهای توریستی آمریکا حدود ۱۶۰ دلار است. برای کسب اطلاعات دقیق تر، به وبسایت کنسولگری ایالات متحده آمریکا مراجعه کنید.
  3. گرفتن وقت سفارت آمریکا و برنامه ریزی برای مصاحبه حضوری: متقاضی باید از سفارت آمریکا در یکی از کشورهای واسط به صورت آنلاین وقت بگیرد. مدت زمان انتظار برای مصاحبه حضوری در سفارت آمریکا می تواند چند ماه به طول انجامد.
  4. ارائه مدارک و اسناد مورد نیاز: مدارک مورد نیاز باید به صورت دقیق تحویل سفارت آمریکا داده شوند.
  5. شرکت در مصاحبه حضوری: مصاحبه حضوری به عنوان مهم ترین مرحله در نظر گرفته می شود. به این نکته توجه داشته باشید که مدت زمان مصاحبه نسبتاً کوتاه است. در نتیجه، پاسخ سوالات را کوتاه، کامل و شفاف ارائه دهید. از ارائه اظهارات دروغ و غیر صادقانه جداً بپرهیزید. حضور به موقع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

فراموش نکنید که رد یا موافقت با درخواست ویزای توریستی شما به نظر مصاحبه کننده بستگی دارد. در نتیجه، تمام تلاش خود را در جلب اعتماد و نظر مثبت وی انجام دهید.

هزینه اخذ ویزای توریستی کشور آمریکا

هزینه اخذ ویزای توریستی کشور آمریکا به فاکتورهای متعددی بستگی دارد و ثابت نیست. از اصلی ترین هزینه ها می توان به هزینه سفارت برای رسیدگی به پرونده اشاره کرد.

از آنجایی که آمریکا در ایران هیچ سفارت یا کنسولگری ندارد، متقاضی اخذ ویزای توریستی این کشور باید به کشورهای همسایه سفر کند. در نتیجه، هزینه سفر ازجمله: اقامت، بلیط هواپیما یا خورد و خوراک نیز به هزینه های دیگر اضافه می شود.

شهروندان ایرانی معمولاً برای اخذ ویزای توریستی آمریکا به کشورهای ترکیه، ارمنستان یا امارات متحده عربی سفر می کنند. کارکنان سفارت آمریکا در ایروان، دبی، ابوظبی و آنکارا بر زبان فارسی مسلط هستند.

به همین دلیل است که مصاحبه در این سفارتخانه ها به زبان فارسی انجام می شود. این یک مزیت مهم برای ایرانیانی به شمار می رود که توانایی انجام مصاحبه به زبان انگلیسی را ندارند.

ویزای توریستی آمریکا به چه دلایلی ریجکت می شود؟

رد یا موافقت با درخواست ویزای توریستی بر عهده افسر آمریکایی است که با شما مصاحبه می کند. البته، دلایل ریجکتی یا رد درخواست ویزا به صورت کاملاً شفاف ارائه می شوند. از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نقص در مدارک ارائه شده
  • عدم اثبات تمکن مالی
  • اظهارات نادرست و دروغ
  • دعوت نامه غیر معتبر
  • مشخص نبودن انگیزه سفر به آمریکا
  • عدم همخوانی پاسخ های ارائه شده و مدارک
  • دلایل امنیتی (ازجمله: خدمت سربازی یا مدارک شغلی)
  • سابقه حضور غیر قانونی در خاک آمریکا
  • عدم اطمینان از بازگشت متقاضی به کشور خود بعد از منقضی شدن اعتبار ویزا

البته، امکان اعتراض به ریجکتی درخواست ویزای توریستی آمریکا وجود دارد. به این ترتیب، پرونده درخواست شما مجدداً مورد بررسی قرار می گیرد. به این نکته توجه داشته باشید که مراجعه از یک کنسولگری به کنسولگری دیگر نمی تواند شانس شما برای اخذ ویزای توریستی آمریکا را افزایش دهد چراکه پرونده ها در تمام کنسولگری ها یکسان است.

سخن پایانی

سفر به خاک آمریکا می تواند به دلایل مختلفی انجام شود. اگر قصد درمان در آمریکا را دارید یا صرفاً برای گردش و دیدار اقوام به این کشور سفر می کنید، نیاز به ویزای توریستی خواهید داشت. ویزای توریستی کشور آمریکا تنها در صورتی صادر می شود که متقاضی واجد شرایط باشد. البته، در سال های اخیر شاهد سختگیری های بیشتر دولت آمریکا در خصوص سفر شهروندان ایرانی بوده ایم. به طور کلی، اگر می خواهید شانس اخذ ویزای توریستی خود را افزایش دهید، در جمع آوری مدارک نهایت دقت را به خرج دهید.

موسسه مهاجرتی ادب خواه با ارائه مشاوره رایگان، شما را در هر قدم از مسیر دریافت ویزای توریستی آمریکا همراهی می‌کند. برای شروع، کافیست با ما تماس بگیرید و اولین قدم به سوی سفر رویایی خود را بردارید!

منبع: travel.state.gov و usa.gov

فرم مشاوره

برای اطلاع بیشتر از شرایط اخذ ویزا، اپلای و … این فرم را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس حاصل فرمایند.

فرم مشاوره

برای اطلاع بیشتر از شرایط اخذ ویزای و اپلای این فرم را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس حاصل فرمایند.

نام(ضروری)
لطفا سوال خود را مطرح کنید.

Group (1)

موسسه مهاجرتی ادب‌خواه در سال ۱۹۹۸ با هدف مهاجرت آسان به آمریکا و اروپا راه‌اندازی شده و تا کنون به ارائه خدمات مهاجرتی مشغول است.

با ما در تماس باشید

Utah Office: 525 West 5300 south Murray 84123 UT
California Office: 23046 Avenida De La Carlota Carlota Plaza, Suite 600, Laguna Hills, CA
Netherlands Office: 3011 Xb Boompjes 40 Rotterdam
Ankara Office: Chankaya, Ashikpasha, Achin St, Adabkhah Holding
Tehran: No 16, Parsian Esteghlal hotel, Chamran Highway

+98 912 710 2887 | +1 949 933 0931 | +1 310 808 5445

© تمامی مطالب و تصاویر سایت مربوط به وب سایت موسسه مهاجرتی ادب خواه است.