ویزای h1b آمریکا چیست؛ مزایا، شرایط و فرآیند درخواست

ویزای h1b آمریکا چیست؛ مزایا، شرایط و فرآیند درخواست

ویزای H1B ویزای خاصی است که به افراد خارجی اجازه می دهد برای مشاغل تخصصی وارد آمریکا شوند. منظور از شغل تخصصی، شغلی است که حداقل به مدرک لیسانس یا تجربه کاری معادل با آن نیاز داشته باشد. در این مقاله، همه چیز را در مورد این نوع ویزا با شما در میان خواهیم گذاشت.

ویزای H1B آمریکا

ویزای H1B آمریکا یک گزینه عالی برای اتباع خارجی است که به دنبال کار در آمریکا با یک آفر شغلی معتبر می گردند. این آفر شغلی می تواند در یکی از رشته های زیر باشد، اما به این موارد محدود نمی شود:

معماری، مهندسی، ریاضی، علوم فیزیکی، علوم اجتماعی، پزشکی، بهداشت، آموزش، تجارت، حقوق، حسابداری، الهیات و هنر.

اگر موقعیتی وجود داشته باشد که به مدرک لیسانس نیاز دارد، می توانید واجد شرایط ویزای H1B آمریکا شوید. این آفر شغلی می تواند تمام وقت یا نیمه وقت باشد. هر سال، ۶۵۰۰۰ ویزای H1B آمریکا اعطا می شود. ویزاهای H1B به مدت سه سال اعتبار دارند. علاوه بر این، تمدید سه ساله نیز امکان پذیر است که در نتیجه دوره اعتبار آن به شش سال افزایش می یابد.

افراد واجد شرایط ویزای H1B می توانند همسر و فرزندان تحت تکفل خود را همراه خود به آمریکا ببرند. دارندگان این ویزا می توانند کارفرمای خود را تغییر دهند. اما باید شرایط خاصی را برآورده کنند. آن ها همچنین می توانند برای اقامت دائم خود اقدام کنند. دلیل آن این است که ویزای دومنظوره دارند.

مزایای ویزای H1B آمریکا چیست؟

این نوع ویزا مزایای متفاوتی دارد که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

۱. شما می توانید به صورت قانونی در آمریکا مشغول به کار شوید

ویزای H1B آمریکا به اتباع خارجی اجازه می دهد تا با مشاغل تخصصی در آمریکا مشغول به کار شوند. این ویزا به افراد واجد شرایط مجوز کار و زندگی در این کشور را می دهد. این موضوع هم به نفع خود فرد و هم اقتصاد آمریکا است.

۲. شما می توانید برای اقامت دائم آمریکا اقدام کنید

H1B یک ویزای غیرمهاجرتی است. با این وجود، برخلاف ویزاهای B، H2B، H3 و J1 فقط باید ورود موقت خود را نشان دهید. شما باید ثابت کنید که بعد از پایان دوره این ویزا از کشور خارج خواهید شد. با این وجود، شما می توانید در زمان اقامت خود برای دریافت گرین کارت آمریکا اقدام کنید و این کار هیچ خللی در ویزای شما وارد نمی کند.

۳. شما می توانید افراد تحت تکفل را همراه خود به آمریکا ببرید

همسر و فرزندان مجرد زیر ۲۱ سال واجد شرایط وضعیت H4 هستند. این بدان معنی است که می توانید آن ها را همراه خود به آمریکا ببرید. افراد دارای ویزای H4 می توانند به مدرسه بروند، اما اجازه کار ندارند. علاوه بر این، اگر دارنده ویزای H1B در خارج از کشور باشد، به صورت خودکار وضعیت H4 برای وابستگان او لغو خواهد شد.

۴. امکان تغییر کارفرما وجود دارد

یکی از مزیت های اصلی ویزای H1B آمریکا امکان تغییر کارفرماست. این بدان معنی است که اگر ویزای H1B دارید و می خواهید کارفرمای خود را تغییر دهید، می توانید با ثبت درخواست جدید این کار را انجام دهید.

ویزای h1b آمریکا چیست؛ مزایا، شرایط و فرآیند درخواست

شرایط ویزای H1B چیست؟

ویزای H1B شرایط مختلفی دارد. یک وکیل مهاجرت می تواند به شما در این مورد کمک کند. در ادامه، برخی از مهم ترین الزامان این نوع ویزا را به شما معرفی می کنیم.

۱. باید یک آفر شغلی از یک شرکت آمریکایی داشته باشید

کارفرما باید یک آفر شغلی معتبر را برای فرد ارائه دهد. این آفر شغلی می تواند ازطریق یک قرارداد کتبی یا خلاصه ای از یک توافق شفاهی باشد. علاوه بر این، باید شواهد کافی برای حمایت از نیازهای فرد وجود داشته باشد.

۲. باید یک رابطه معتبر بین کارفرما-کارمند وجود داشته باشد

این یک شرط مهم و اجباری است. برای وجود رابطه معتبر کارفرما- کارمند، باید کنترل کارفرما وجود داشته باشد. کنترل، توانایی درخواست کننده در تعیین زمان، مکان و نحوه انجام وظایف کار توسط کارمند است. اگر درخواست کننده کارمند نباشد یا توانایی گزارش دهی نداشته باشد، USCIS درخواست او را رد خواهد کرد.

وقتی کارمند خارج از سایت است، رابطه بین کارفرما-کارمند دشوار می شود. با این وجود، اگر کارفرما برنامه کاری درخواست کننده را کنترل کند و در تماس مستمر با او باشد، این رابطه معتبر است. یک قرارداد یا هر مدرکی که جزئیات و شرایط کار در آن قید شده باشد، رابطه بین کارفرما و کارمند در نظر گرفته می شود.

۳. در محیط کار نباید اختلافات کارگری وجود داشته باشد

اگر اعتصاب یا اختلافات کاری در محیط کار وجود داشته باشد، درخواست رد خواهد شد. با این وجود، اگر درخواست از قبل تایید شده باشد، فرآیند به حالت تعلیق درآمده و شما نمی توانید به آمریکا بروید.

۴. شغل باید به عنوان یک موقعیت شغلی تخصصی در نظر گرفته شود

شغل تخصصی نیازمند دانش فنی یا عملی در یک زمینه خاص است. تاکید بر عنوان شغلی نیست، بلکه وظایف شغلی فرد درخواست کننده اهمیت دارد. در اینجا توضیح شغل با دقت مورد بررسی قرار می گیرد. این بررسی شامل وظایف، تقاضاها، کارها و الزامات خاص یک موقعیت شغلی هستند.

۵. شغل به مدرک لیسانس یا بالاتر نیاز داشته باشد

این شغل باید نیازمند حداقل مدرک لیسانس در یک زمینه تحصیلی مرتبط باشد. USCIS مدارک تحصیلی درخواست کننده را ارزیابی می کند. این می تواند به ارائه شواهد و مدارکی کمک کند که درخواست کننده الزامات تحصیلی مورد نیاز ویزای H1B آمریکا را دارد. محبوب ترین مرجع ارزیابی مدارک تحصیلی پایگاه داده الکترونیکی انجمن آمریکایی ثبت نام کنندگان و افسران پذیرش دانشگاهی برای آموزش جهانی (AACRAO EDGE) است.

۶. باید تمام هزینه های مربوطه را پرداخت کرده باشید

برای درخواست ویزای H1B، کارفرما باید تمام هزینه های مرتبط را پرداخت کند. در صورتی که هزینه تعیین شده مورد نیاز نیست، دلیل آن را در نامه ای ضمیمه کنید.

۷. شما باید مجوز داشته باشید (در صورت لزوم توسط قانون فدرال، ایالتی یا محلی)

این امکان وجود دارد که موقعیت شغلی شما به مجوز نیاز داشته باشد. درخواست کننده باید قبل از تایید H1B مجوز را دریافت کرده باشد. در غیراینصورت، باید شواهدی مبنی بر مشکلی فنی تاخیر ارائه کند. توجه داشته باشید که مجوزهای محدود تنها برای یک سال اعتبار دارند و تا زمان انقاضا معتبر هستند. تأییدیه نمی تواند از مدت اعتبار یک مجوز موقت تجاوز کند.

توجه داشته باشید که مجوز معادل با تخصص در یک شغل نیست. به عنوان مثال، پرستاری نیاز به مجوز دارد و یک شغل تخصصی در نظر گرفته نمی شود. علاوه بر این، تمام مشاغل تخصصی به مجوز نیاز ندارند.

فرآیند درخواست ویزای H1B آمریکا چگونه است؟

درخواست ویزای H1B یک فرآیند چندمرحله ای است. در زیر یک دستورالعمل کلی همراه با توضیحات دقیق تر برای شما آورده شده است:

  • برای ثبت نام ویزای H1B اقدام کنید،
  • در صورت انتخاب در لاتاری، درخواست H1B را ارسال کنید،
  • دریافت تاییدیه،
  • اگر در خارج از کشور هستید، درخواست ویزا دهید،
  • شروع کار در ایالات متحده آمریکا.

برای ثبت نام ویزای H1B اقدام کنید

برای تمام درخواست های ویزای H1B، یک درخواست ثبت نام جداگانه مورد نیاز است. این کار باید برای هر یک از درخواست کنندگان احتمالی انجام شود. اگر درخواست ثبت نام الکترونیکی انتخاب شده باشد، متقاضی می تواند فرم I-129 را ارسال کند. متقاضی باید فرم I-129 را هر سال ارائه کرده باشد.

DHS برای هر ثبت نام الکترونیکی به پرداخت ۱۰ دلار نیاز دارد که در زمان ثبت نام باید پرداخت شود. ثبت نام تکمیل نمی شود مگر اینکه هزینه پرداخت شده باشد.

درخواست H1B را ارسال کنید

به یاد داشته باشید که باید دو نسخه از درخواست H1B را ارسال کنید.شما باید درخواست خود را به مرکز خدمات USCIS مربوطه پست کنید. درخواست اصلی و یک نسخه از آن برای پردازش در کنسولگری باید ارائه شود. آدرس تحویل مدارک ممکن است تغییر کند. به همین منظور، لطفا به وبسایت USCIS.GOV مراجعه کنید و موقعیت مکانی دفتر را بر اساس جزئیات شغلی خود بررسی کنید. یک وکیل مهاجرت می تواند به شما در تعیین محل ارسال دادخواست شما کمک کند.

دریافت تاییدیه

وقتی درخواست شما تایید شد، ازطریق فرم I-797 اعلان تایید برای شما ارسال خواهد شد. اگر USCIS با درخواست ارسال شده شما موافقت کرده باشد، برای ارائه تاییدیه پردازش خواهد شد. اگر دولت قادر به بررسی تاییدیه نباشد، درخواست اثبات شواهد (RFE) ارسال خواهد شد. در این درخواست بیان می شود که کدام شرایط ویزای H1B برآورده نشده اند و چرا USCIS قادر به تایید درخواست شما نیست. در این صورت، درخواست کننده می تواند مدارک اضافی برای پرونده خود ارائه دهد.

دادخواست های H1B تایید شده به مدت سه سال معتبر هستند. لطفا توجه داشته باشید که در صورت تغییر در هر یک از مدارک ارائه شده در دادخواست یا تقلبی بودن آن ها، امکان ابطال تاییدیه دادخواست H1B وجود دارد.

ارسال درخواست ویزا

پس از دریافت تاییدیه، تبعه خارجی می تواند از کنسولگری آمریکا وقت ملاقات بگیرد. به این نکته توجه داشته باشید که نمی توانید برای اخذ ویزا بیش از ۹۰ روز قبل از تاریخ شروع شغل جدید اقدام کنید. بعد از تعیین وقت مصاحبه در کنسولگری، تبعه خارجی با افسر مصاحبه کننده سفارت آمریکا ملاقات می کند و تاییدیه فرم I-797 را ارائه می دهد.

تمرکز جلسه مصاحبه بر واجد شرایط بودن درخواست دهنده است. متقاضی باید نسخه ای از دادخواست و مدارک مورد نظر را با خود به همراه داشته باشد. البته، کنسولگری های مختلف، فرم های متفاوتی را از متقاضیان درخواست می کنند. به این نکته توجه داشته باشید که لازم نیست ویزا برای کل مدت زمان اعتبار دادخواست صادر شود. در همین راستا، برنامه متقابل ویزا را با وزارت امور خارجه آمریکا چک کنید تا از مدت زمان اعتبار ویزای خود مطمئن شوید.

شروع کار در ایالات متحده آمریکا

درخواست کنندگان H1B می توانند تا ۱۰ روز پیش از تاریخ شروع دادخواست وارد آمریکا شوند و تا ۶۰ روز بعد از پایان وضعیت H1B در این کشور بمانند. پس از ورود، شما باید گذرنامه، ویزای H1B و تاییدیه فرم I-797 را ارائه دهید. مطمئن شوید که کارت I-94 را با اطلاعات دقیق دریافت می کنید. تاریخ انقضای ویزا را حتماً یادداشت کنید.

 مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای H1B آمریکا

برای اخذ ویزای H1B آمریکا به مدارک مختلفی نیاز خواهید داشت. در ادامه، فهرستی از این مدارک آورده شده است. به این نکته توجه داشته باشید که هرگونه نقص در مدارک می تواند در روند بررسی پرونده اخذ ویزا تاخیر ایجاد کند. در نتیجه، از کامل بودن مدارک خود اطمینان خاطر پیدا کنید.

  • نامه یا از کارفرما با توضیح دقیق شغل
  • گذرنامه معتبر و کپی از تمامی صفحات آن
  • گذرنامه های قبلی
  • رسید پرداخت هزینه سفارت
  • عکس استاندارد و جدید دیجیتالی
  • اعلامیه تاییدیه اصلی ویزای H1B، فرم (I-797) و کپی از آن
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده
  • بیزنس پلن
  • اصل و کپی نامه قرار مصاحبه ویزا
  • کپی از دادخواست H1B و فرم (I-129)

افرادی که سابقه کار و زندگی در کشور آمریکا را دارند، باید مدارک زیر را نیز ضمیمه کنند:

  • فیش حقوقی یک سال گذشته
  • رزومه کاری یا CV
  • فرم مربوط به اظهارنامه مالیاتی
  • نام و شماره تماس کارفرمایان قبلی
  • اظهارات بانکی
  • عکس محل کار فعلی یا قبلی
ویزای h1b آمریکا چیست؛ مزایا، شرایط و فرآیند درخواست

هزینه اخذ ویزای H1B کشور آمریکا

 هزینه های زیر باید توسط کارفرمایان آمریکایی یا نمایندگان آن ها پرداخت شوند. اگرچه، هزینه های جانبی دیگری نیز در رابطه با درخواست اخذ ویزای H1B آمریکا وجود دارند. این هزینه های جانبی شامل هزینه ترجمه مدارک، فتوکپی و حمل و نقل هستند که باید توسط متقاضی ویزا پرداخت شوند. به این نکته توجه داشته باشید که هزینه های درج شده در این مقاله بر اساس شرایط مختلف تغییر می کنند.  

  • هزینه ACWIA: 1500 دلار برای کارفرمایان دارای بیش از ۲۶ کارمند و ۷۵۰ دلار برای کارفرمایان دارای کمتر از ۲۵ کارمند
  • هزینه ضد کلاهبرداری: ۵۰۰ دلار
  • برای متقاضیانی که بیش از ۵۰ کارمند دارند و ۵۰ درصد یا بیشتر از کارکنان آن ها در وضعیت H-1B، L-1A، یا L-1B قرار گرفته اند: ۴۰۰۰ دلار
  • هزینه فرم I-129: 460 دلار
  • هزینه پردازش حق بیمه (فرم I-907): 1440 دلار (اختیاری)

 مدت زمان پردازش ویزای H1B کشور آمریکا

مدت زمان رسیدگی به پرونده درخواست ویزای H1B آمریکا به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آیا پردازش حق بیمه انتخاب شده است یا خیر؛
  • نوع ویزای H1B؛
  • مرکز خدماتUSCIS  مورد استفاده؛
  • سفارت یا کنسولگری آمریکا در یکی از کشورهای همسایه (ارمنستان، امارات یا ترکیه).

در مجموع، این فرآیند می تواند از دو ماه تا ۹ ماه طول بکشد.

کلام آخر

ویزای H1B یکی از محبوب ترین روش هایی است که به اتباع خارجی اجازه فعالیت در مشاغل تخصصی را در خاک آمریکا می دهد. اکنون درک کامل تری از جنبه های مختلف ویزای H1B آمریکا دارید و می توانید برای دریافت آن اقدام کنید.

اگر در مورد اطلاعات مورد بحث در این راهنما یا به طور کلی در مورد ویزای H1B سؤالی دارید، همین حالا با ما تماس بگیرید.

موسسه مهاجرتی ادب خواه، راهنمای شما در مسیر مهاجرت به آمریکا

آیا به دنبال رویای مهاجرت به آمریکا هستید؟ آیا می‌خواهید از فرصت‌های شغلی، تحصیلی و زندگی در کشور پیشرفته آمریکا بهره‌مند شوید؟
موسسه مهاجرتی ادب خواه با سال ها تجربه در زمینه اخذ ویزا، تورهای خارج کشور و گرفتن وقت سفارت، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است. ما با داشتن کادر مجرب و متخصص، بهترین راه‌حل‌ها را برای مهاجرت شما ارائه می‌دهیم.

ما با رعایت قوانین و مقررات مهاجرتی آمریکا، شما را در هر مرحله از مهاجرت همراهی می‌کنیم.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اخذ ویزای آمریکا، همین امروز با ما تماس بگیرید.

منابع: ashoorilaw و visa2us

بیشتر بخوانید:

ویزای لاتاری آمریکا چیست و چه افرادی واجد شرایط هستند

ویزای eb3 آمریکا چیست؛ شرایط، مدارک و فرآیند درخواست

ویزای f1 آمریکا چیست؛ کاربرد، شرایط و مدارک مورد نیاز آن

Group (1)

موسسه مهاجرتی ادب‌خواه در سال ۱۹۹۸ با هدف مهاجرت آسان به آمریکا و اروپا راه‌اندازی شده و تا کنون به ارائه خدمات مهاجرتی مشغول است.

با ما در تماس باشید

Utah Office: 525 West 5300 south Murray 84123 UT
California Office: 23046 Avenida De La Carlota Carlota Plaza, Suite 600, Laguna Hills, CA
Netherlands Office: 3011 Xb Boompjes 40 Rotterdam
Ankara Office: Chankaya, Ashikpasha, Achin St, Adabkhah Holding
Tehran: No 16, Parsian Esteghlal hotel, Chamran Highway

+98 912 710 2887 | +1 949 933 0931 | +1 310 808 5445

© تمامی مطالب و تصاویر سایت مربوط به وب سایت موسسه مهاجرتی ادب خواه است.