ویزای لاتاری آمریکا چیست و چه افرادی واجد شرایط هستند

ویزای لاتاری آمریکا چیست

برنامه ویزای لاتاری آمریکا (برنامه DV) یکی از راه های متعدد دریافت اقامت دائم این کشور است. این برنامه یک لاتاری رایگان است که افراد از کشورهای مختلف برای فرصت دریافت گرین کارت آمریکا و زندگی و کار قانونی در آن کشور استفاده می کنند. برندگان لاتاری برای درخواست گرین کارت نیازی به داشتن روابط خانوادگی یا کاری با یک شهروند آمریکایی ندارند.

در این مقاله، ویزای لاتاری آمریکا را با جزئیات بررسی می کنیم و توضیح می دهیم که چه کسانی واجد شرایط دریافت این ویزا هستند.

ویزای لاتاری آمریکا

برنامه ویزای لاتاری آمریکا یا همان برنامه DV پس از تصویب قانون مهاجرت در سال ۱۹۹۰ آغاز شد. از نظر تاریخی، روند اینگونه بود که اکثر مهاجران از گروه های مشابه ای از کشورها وارد خاک آمریکا می شدند. بنابراین، کنگره برنامه ویزای DV را با هدف تنوع بخشیدن به دموگرافیک مهاجران در آمریکا به تصویب رساند.

امروزه، وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا برنامه های لاتاری تصادفی را اجرا می کند. مهاجران از کشورهای مختلف می توانند در پایان سال مالی در این برنامه ثبت نام کنند. بیش از ۹۵% از برندگان ویزای لاتاری آمریکا با موفقیت گرین کارت این کشور را دریافت می کنند. بیشتر این مهاجران در زمان برنده شدن لاتاری در خارج از خاک آمریکا زندگی می کردند.

هر سال، برنامه ویزای لاتاری آمریکا به ۵۰۰۰۰ مهاجری که به صورت تصادفی انتخاب شده اند کمک می کند تا اقامت دائم ایالات متحده آمریکا را دریافت کنند. در حال حاضر، لایحه های اصلاحی مختلفی در کنگره وجود دارد که ممکن است آینده این برنامه را تهدید کند. با این وجود در حال حاضر، وزارت امور خارجه به اجرای این برنامه ادامه می دهد.

ثبت نام در ویزای لاتاری آمریکا (که به گرین کارت معروف است) شامل پر کردن یک فرم به صورت آنلاین است که هیچ هزینه ای ندارد. شما می توانید هر ساله از اوایل ماه اکتبر تا اوایل ماه نوامبر در این برنامه ثبت نام کنید. برندگان به صورت تصادفی توسط کامپیوتر انتخاب می شوند و خود فرد به همراه اعضای نزدیک خانواده گرین کارت آمریکا را دریافت می کنند.

ویزای لاتاری آمریکا چیست

چه افرادی واجد شرایط ویزای لاتاری آمریکا هستند؟

برای واجد شرایط بودن ویزای لاتاری آمریکا، باید در یک کشور واجد شرایط به دنیا آمده باشید. کشورهای واجد شرایط به کشورهایی گفته می شود که طی پنج سال گذشته کمتر از ۵۰۰۰۰ مهاجر را به آمریکا فرستاده اند. اگر کشور زادگاه شما برای این نوع ویزا واجد شرایط نباشد، همچنان با داشتن یکی از الزامات زیر می توانید وارد این برنامه شوید:

  1. همسر شما متولد یکی از کشورهای واجد شرایط باشد. شما می توانید کشور محل تولد او را به جای کشور محل تولد خود انتخاب کنید.
  2. والدین شما در یک کشور واجد شرایط به دنیا آمده باشند و هیچ یک از آن ها مقیم کشور محل تولد شما نباشند.

اگر در لاتاری گرین کارت انتخاب شدید، باید الزامات خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده (USCIS) را نیز داشته باشید. اگر سابقه کیفری دارید، نمی توانید برای دریافت گرین کارت واجد شرایط باشید. اگر شرایط خاص واکسیناسیون پزشکی را نداشته باشید، USCIS ممکن است شما را رد صلاحیت کند.

اگر با فردی با تابعیت آمریکایی ازدواج کرده اید، می توانید برای برنامه DV درخواست دهید. اما، معمولاً بهتر است که به جای آن برای گرین کارت ازدواج اقدام کنید. در اینصورت، سریع تر به نتیجه می رسید.

نحوه درخواست برای ویزای لاتاری آمریکا

اگر واجد شرایط ویزای لاتاری آمریکا هستید، می توانید برای آن اقدام کنید. همانطور که گفته شد، زمان ثبت نام این برنامه در پایان سال مالی یعنی اوایل اکتبر شروع می شود. در صورت برنده شدن لاتاری، می توانید فرایند درخواست گرین کارت را آغاز کنید.

مرحله ۱: ثبت نام در لاتاری

ابتدا باید در لاتاری ثبت نام کنید. برای این منظور باید فرم وزارت امور خارجه آمریکا را به صورت آنلاین پر کنید. در این فرم اطلاعاتی مانند کشور محل تولد و کشور واجد شرایط از شما خواسته می شود. توجه داشته باشید که پاسخ به این دو سوال ممکن است بر اساس شرایط شما متفاوت باشند. اگر بر مبنای کشور محل تولد همسر یا والدین خود اقدام می کنید، مطمئن شوید که نام کشور را درست وارد می کنید.

در فرم از شما خواسته می شود نام همسر و فرزندان خود را بنویسید. اگر فرزند دارید، باید تمام فرزندان بیولوژیکی، فرزندخوانده و ناتنی زیر ۲۱ سال را فهرست کنید. بعد از ارسال درخواست، یک نسخه از شماره تایید (کانفرمیشن نامبر) را نزد خود نگه دارید. کانفرمیشن نامبر یک کد ۱۶ رقمی است که در صورت برنده شدن به آن نیاز خواهید داشت.

تنها مدرک مورد نیاز برای ثبت نام در لاتاری آمریکا، یک عکس استاندارد است. از فرد متقاضی خواسته می شود عکس خود و اعضای خانواده را ارسال کنند.

مرحله ۲: انتخاب و مطلع شدن

وزارت امور خارجه آمریکا برندگان لاتاری را به صورت تصادفی انتخاب می کند. آن ها از برنامه های کامپیوتری برای اختصاص یک تعداد خاص ویزا به هر منطقه از جهان استفاده می کنند. هر سال، وزارت امور خارجه اطمینان حاصل می کند که هر کشور بیش از ۷% از ویزاهای لاتاری را دریافت نکند.

در اوایل ماه مه بعد از ارسال درخواست می توانید وضعیت پرونده خود را بررسی کنید. شما می توانید از صفحه بررسی وضعیت برنامه DV برای هرگونه بروزرسانی استفاده کنید. برای ورود و بررسی وضعیت خود باید شماره تایید را وارد کنید.

اگر برنده لاتاری شدید، وزارت امور خارجه یک رتبه عددی را برای شما ارسال می کند که زمان نهایی درخواست ویزا را اطلاع می دهد. باید سریع اقدام کنید، زیرا افراد انتخاب شده در قرعه کشی DV بیشتر از ویزاهای موجود است.

مرحله ۳: درخواست گرین کارت

مرحله نهایی درخواست و دریافت گرین کارت است. در اواخر جولای، می توانید با بولتن ویزای آمریکا مصاحبه کنید. بولتن ویزا به شما اجازه می دهد تا از زمان ارسال درخواست ویزا مطلع شوید. ویزاها از اوایل اکتبر در دسترس هستند. متقاضیان ویزا می توانند درخواست های خود را تا ۹۰ روز ارسال کنند.

بیشتر برندگان لاتاری آمریکا در خارج از ایالات متحده آمریکا هستند. اگر این مورد برای شما صدق می کند، باید ازطریق یک کنسولگری محلی ایالات متحده در کشور خود برای گرین کارت اقدام کنید. بعد از این که ویزاها در دسترس شدند، باید فرم DS-260 را به مرکز درخواست الکترونیکی کنسولی (CEAC) ارسال کنید. CEAC درخواست شما را به کنسولگری ایالات متحده آمریکا ارسال خواهد کرد. به زودی باید در مصاحبه ویزا شرکت کنید. اگر دستورالعمل های واجد شرایط بودن را رعایت کنید، احتمالاً کنسولگری درخواست شما را تأیید می کند.

ویزای لاتاری آمریکا چیست

هزینه ویزای لاتاری آمریکا

شما هیچ هزینه ای برای ثبت نام لاتاری آمریکا پرداخت نمی کنید. به عبارت دیگر، ثبت نام در این برنامه مهاجرتی کاملا رایگان است، اما در صورت برنده شدن باید هزینه های درخواست گرین کارت را بپردازید. بعد از این که نام شما در برندگان لاتاری انتخاب شد، اطلاعات و جزئیات هزینه های مورد نیاز را در وبسایت ویزای لاتاری به آدرس dvprogram.state.gov دریافت خواهید کرد.

جدول زمانی لاتاری آمریکا

برندگان لاتاری گرین کارت معمولا ۷ ماه بعد از ثبت نام مطلع می شوند. بعد از اطلاع، حدود ۱۴ ماه طول می کشد تا نوبت مصاحبه و دریافت ویزا به آن ها داده شود. البته لازم به ذکر است که این جدول زمانی به زمان درخواست ویزا متقاضی بستگی دارد.

به عنوان مثال، اگر در طول دوره ثبت نام (اکتبر تا نوامبر ۲۰۲۱) برای لاتاری گرین کارت ۲۰۲۳ درخواست داده باشید، برندگان در ماه مه ۲۰۲۲ اعلام می شوند. در اینصورت شما مجاز هستید که در سال مالی ۲۰۲۳ درخواست ویزا دهید؛ که از ۱ اکتبر ۲۰۲۲ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ می باشد. هر چه زودتر در آن سال درخواست دهید، زمان مصاحبه زودتر تعیین شده و درنتیجه ویزای شما سریع تر صادر خواهد شد.

بعد از دریافت ویزا، باید قبل از اتمام مهلت ویزا وارد ایالات متحده آمریکا شوید. به طور معمول، ویزای لاتاری آمریکا از زمان صدور به مدت ۶ ماه اعتبار دارد و بعد از آن منقضی می شود.

توجه داشته باشید که نتایج لاتاری ۲۰۲۵ آمریکا در تاریخ ۴ مه ۲۰۲۴ (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام خواهد شد. به منظور اطلاع از نتایج باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در زمان مذکور به وبسایت رسمی ویزای لاتاری آمریکا (https://dvprogram.state.gov/) مراجعه کنید. سپس، بر روی دکمه Check Status کلیک کنید تا وارد صفحه نتایج شوید.
  2. در صفحه ورود، باید اطلاعات ثبت نام خود شامل کانفرمیشن نامبر، نام و نام خانوادگی و سال تولد به میلادی را وارد کنید.
  3. نتیجه لاتاری برای شما به نمایش در می آید.

کلام آخر

ثبت نام در ویزای لاتاری آمریکا مانند ثبت نام در هر قرعه کشی دیگری است؛ شانس برنده شدن زیاد نیست اما اگر خوش شانس باشید، می تواند راهی برای مهاجرت شما به آمریکا باشد. اگر همه چیز به خوبی پیش رود، در نهایت ویزا را دریافت خواهید کرد. خیلی زود می توانید با داشتن گرین کارت در ایالات متحده آمریکا زندگی کنید! امیدواریم خوش شانس باشید و برنده شوید.

موسسه مهاجرتی ادب خواه، راهنمای شما در مسیر مهاجرت به آمریکا

آیا به دنبال رویای مهاجرت به آمریکا هستید؟ آیا می‌خواهید از فرصت‌های شغلی، تحصیلی و زندگی در کشور پیشرفته آمریکا بهره‌مند شوید؟
موسسه مهاجرتی ادب خواه با سال ها تجربه در زمینه اخذ ویزا، تورهای خارج کشور و گرفتن وقت سفارت، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است. ما با داشتن کادر مجرب و متخصص، بهترین راه‌حل‌ها را برای مهاجرت شما ارائه می‌دهیم.

ما با رعایت قوانین و مقررات مهاجرتی آمریکا، شما را در هر مرحله از مهاجرت همراهی می‌کنیم.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اخذ ویزای آمریکا، همین امروز با ما تماس بگیرید.

آیا تاکنون در برنامه لاتاری آمریکا ثبت نام کرده اید؟ لطفا تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: boundless و immigrationhelp

بیشتر بخوانید:

ویزای J1 آمریکا چیست؛ انواع، مدارک مورد نیاز و مدت

ویزای eb3 آمریکا چیست؛ شرایط، مدارک و فرآیند درخواست

ویزای f1 آمریکا چیست؛ کاربرد، شرایط و مدارک مورد نیاز آن

Group (1)

موسسه مهاجرتی ادب‌خواه در سال ۱۹۹۸ با هدف مهاجرت آسان به آمریکا و اروپا راه‌اندازی شده و تا کنون به ارائه خدمات مهاجرتی مشغول است.

با ما در تماس باشید

Utah Office: 525 West 5300 south Murray 84123 UT
California Office: 23046 Avenida De La Carlota Carlota Plaza, Suite 600, Laguna Hills, CA
Netherlands Office: 3011 Xb Boompjes 40 Rotterdam
Ankara Office: Chankaya, Ashikpasha, Achin St, Adabkhah Holding
Tehran: No 16, Parsian Esteghlal hotel, Chamran Highway

+98 912 710 2887 | +1 949 933 0931 | +1 310 808 5445

© تمامی مطالب و تصاویر سایت مربوط به وب سایت موسسه مهاجرتی ادب خواه است.