برای گرفتن پاسپورت به کجا مراجعه کنیم؟

برای گرفتن پاسپورت به کجا مراجعه کنیم؟

یکی از اصلی ترین مدارکی که هنگام خروج از کشور از مسافران درخواست می شود پاسپورت است. پاسپورت در سفرهای خارج از کشور حکم شناسنامه را داشته و سند هویتی شما محسوب می شود که در مسافرت های توریستی، مهاجرت تحصیلی و مهاجرت کاری بسیار حائز اهمیت بوده و همراه داشتن آن الزامی می باشد.

از همین رو کلیه افراد (بدون محدودیت سنی) که به سفرهای خارج از کشور می روند ملزم به دریافت گذرنامه هستند.

اما ممکن است ندانید برای گرفتن پاسپورت به کجا باید مراجعه کنید؟ برای دریافت پاسپورت چه مدارکی لازم است؟ صدور پاسپورت چقدر طول می کشد و هزینه آن چقدر است؟ همه اطلاعاتی که نیاز دارید بدانید در این مقاله گنجانده شده است. با ما همراه باشید.

نحوه دریافت پاسپورت

برای گرفتن پاسپورت در ایران در انواع مختلف گردشگری، دیپلماتیک و خدمت، باید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) مراجعه کنید. مراحل کلی به شرح زیر است:

جمع‌آوری مدارک مورد نیاز

  • کارت ملی (اصل و کپی)
  • شناسنامه (اصل و کپی)
  • عکس پرسنلی (جدید و مطابق با ضوابط مربوط به عکس پاسپورت)
  • ارائه گواهی اشتغال تحصیل (در صورت نیاز)
  • ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت سربازی برای آقایان
  • موافقت‌ نامه کتبی سرپرست یا قیم قانونی برای افراد زیر ۱۸ سال
  • فرم تکمیل شده درخواست پاسپورت
  • رسید پرداخت هزینه‌های مربوطه (این هزینه‌ها شامل هزینه صدور پاسپورت و هزینه خدمات پلیس +۱۰ می‌باشد)

مراجعه به دفتر پلیس+ ۱۰

  • با مدارک مورد نیاز به نزدیک‌ ترین دفتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید.
  • فرم درخواست را پر کرده و تحویل دهید.
  • هزینه‌های مربوطه را پرداخت نمایید.

انجام مراحل بیومتریک

در دفتر پلیس+ ۱۰، عکس دیجیتال و اثر انگشت از شما گرفته می‌ شود. توجه داشته باشید افراد نباید دارای ممنوعیت قضایی یا محدودیت‌های خروج از کشور باشند.

پیگیری درخواست

پس از تکمیل مراحل، یک رسید دریافت می‌ کنید که شامل شماره پیگیری است. با استفاده از این شماره می‌ توانید وضعیت درخواست خود را از طریق سایت‌های مربوطه پیگیری کنید.

پس از طی این مراحل و ارائه مدارک مورد نیاز، درخواست شما بررسی می‌شود و در صورت تایید، پاسپورت صادر و به آدرس شما ارسال خواهد شد.

معمولاً این فرآیند ۵ ال ۷ روز زمان می‌برد. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری دارید یا سوالی دارید، می‌توانید به سایت پلیس +۱۰ مراجعه کنید یا با دفاتر مربوطه تماس بگیرید.

هزینه دریافت پاسپورت

هزینه صدور پاسپورت در سال ۱۴۰۳ شامل هزینه های مختلف مانند کارمزد ناجا، هزینه فرم درخواست پاسپورت، پرداختی در وجه شهرداری، هزینه چاپ گذرنامه، انگشت نگاری و خدمات دفتری می باشد. جمع کل این هزینه ها ۴۷۰ هزار تومان بوده و جهت درخواست برای بار اول، درخواست تمدید و تعویض نیز تفاوتی نداشته و همین مقدار خواهد بود.

پرداخت هزینه های مربوط به صدور پاسپورت از طریق کارتخوان در پلیس + ۱۰ انجام شده و ارائه فیش بانکی و عابر بانک و … پذیرفته نخواهد شد.

برای گرفتن پاسپورت به کجا مراجعه کنیم؟

گرفتن پاسپورت به صورت غیر حضوری و آنلاین

متقاضیان گرامی ممکن است به دلیل برخی مسائل یا ناتوانی، قادر به مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ نباشند. این افراد می توانند از طریق مراجعه به سامانه egozar.epolice.ir درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت نمایند.

پس از ثبت نام در سامانه، تمام مراحل احراز هویت و ارسال مدارک از طریق سایت انجام شده و پس از بررسی های لازم و تایید مدارک، پاسپورت متقاضی به آدرس وی ارسال خواهد شد.

توجه داشته باشید این امکان در صورتی فراهم است که متقاضی حداکثر یک سال پیش در یکی از مراکز خدمات الکترونیکی ناجا انگشت نگاری انجام داده باشد. در غیر اینصورت ثبت درخواست به صورت آنلاین امکان پذیر نبوده و باید حضورا مراجعه شود.

مدت زمان صدور پاسپورت چقدر است؟ گرفتن پاسپورت چقدر طول می کشد؟

مدت زمان لازم برای صدور پاسپورت در ایران معمولاً به چندین عامل بستگی دارد که شامل زمان مورد نیاز برای بررسی مدارک، تائید هویت و سایر مراحل اداری می‌ شود. به طور کلی، این مدت زمان ممکن است بین ۵ تا ۷ روز کاری متغیر باشد.

در شرایط خاص و در صورت وجود ترافیک بالا یا مشکلات اداری، این مدت ممکن است بیشتر نیز شود و گاها به ۲۰ روز نیز برسد.

جهت تمدید پاسپورت به کجا مراجعه کنم؟

متقاضیان تمدید گذرنامه مانند افرادی که قصد گرفتن پاسپورت برای اولین بار را دارند، باید به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کرده و پس از تکمیل فرم و تحویل مدارک لازم درخواست خود را ثبت نمایند.

پس از بررسی های لازم توسط پلیس +۱۰ و اداره گذرنامه، دستور صدور پاسپورت برای متقاضی صادر می شود. لازم به ذکر است برای تمدید پاسپورت حضور شخص در مراکز مربوطه الزامی می باشد.

مفقود شدن پاسپورت، گم شدن پاسپورت

چنانچه پاسپورت خود را گم کرده اید جهت جلوگیری از هرگونه سوء استفاده های احتمالی باید سریعا به اداره گذرنامه در شهر خود مراجعه کرده و اعلام مفقودی نمایید.

پس از آن نیز با مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ و اطلاع از مدارک مورد نیاز جهت تعویض پاسپورت، نسبت به دریافت مجدد گذرنامه خود اقدام نمایید.

برای گرفتن پاسپورت به کجا مراجعه کنیم؟

به چه کسانی پاسپورت نمی دهند؟

در بسیاری از کشورها از جمله ایران افراد تحت شرایط خاصی ممکن است مجاز به دریافت پاسپورت نباشند. این شرایط می‌ تواند بسته به قوانین و مقررات کشورها متفاوت باشد، اما به طور کلی برخی از دلایل رایج برای منع صدور پاسپورت شامل موارد زیر است:

  • افرادی که به جرایم جدی مانند قتل، قاچاق مواد مخدر، تروریسم، محکوم شده‌ و تا دو سال بعد از محکومیت نیز مجاز به دریافت پاسپورت نیستند.
  • اگر فردی دارای پرونده باز قضایی باشد یا تحت پیگرد قانونی قرار داشته، یا به دادگستری و دفتر اسناد بدهکار باشد از دریافت پاسپورت محروم بوده تا از فرار وی از کشور جلوگیری شود.
  • افرادی که بدهی‌ های مالی سنگین یا بدهی‌ های مالیاتی زیادی دارند نیز ممکن است تا زمان تسویه بدهی‌ ها از دریافت پاسپورت محروم شوند.
  • افرادی که قوانین مهاجرتی کشور خود یا کشورهای دیگر را نقض کرده‌ باشند از دریافت پاسپورت محروم شوند.
  • عدم پرداخت مهریه در صورت اجرا گذاشتن، منجر به محرومیت از دریافت پاسپورت می شود.
  • عدم رضایت نامه کتبی برای بانوان از سوی همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال از سوی ولی آن ها
  • برخی مواقع نیز به تشخیص مقامات قضایی خروج فرد خلاف مصلحت کشور است و اجازه گرفتن پاسپورت ندارد.

خلاصه مطالب

ایرانیان عزیز برای سفر به بیشتر کشورهای جهان علاوه بر پاسپورت به ویزا نیز نیاز دارند. ویزا به صورت یک لیبل یا برچسب به پاسپورت متقاضی الصاق شده و مجوز ورود به بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی می باشد.

موسسه مهاجرتی ادب خواه با سال ها تجربه در امور اخذ ویزا و مهاجرت کشورهای مختلف و با ارائه مشاوره تخصصی مهاجرت در خدمت هموطنان عزیز می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

برای عکس پاسپورت چه لباسی بپوشیم (خانم ها و آقایان)؟

برای گرفتن پاسپورت چه مدارکی لازم است؟

آیا پاسپورت نیاز به ترجمه دارد + نکات و قوانین

فرم مشاوره

برای اطلاع بیشتر از شرایط اخذ ویزا و … این فرم را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس حاصل فرمایند.

فرم مشاوره

برای اطلاع بیشتر از شرایط اخذ ویزای و اپلای این فرم را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس حاصل فرمایند.

نام(ضروری)
لطفا سوال خود را مطرح کنید.
Group (1)

موسسه مهاجرتی ادب‌خواه در سال ۱۹۹۸ با هدف مهاجرت آسان به آمریکا و اروپا راه‌اندازی شده و تا کنون به ارائه خدمات مهاجرتی مشغول است.

با ما در تماس باشید

Utah Office: 525 West 5300 south Murray 84123 UT
California Office: 23046 Avenida De La Carlota Carlota Plaza, Suite 600, Laguna Hills, CA
Netherlands Office: 3011 Xb Boompjes 40 Rotterdam
Ankara Office: Chankaya, Ashikpasha, Achin St, Adabkhah Holding
Tehran: No 16, Parsian Esteghlal hotel, Chamran Highway

+98 912 710 2887 | +1 949 933 0931 | +1 310 808 5445

© تمامی مطالب و تصاویر سایت مربوط به وب سایت موسسه مهاجرتی ادب خواه است.